Sigrid Melts konverentsimuljed: kuidas algajat õpetajat parimal moel toetada?

Sigrid Melts, sa oled Noored Kooli tugisüsteemi juht ning sul õnnestus käia 26.-29. septembril Mehhikos konverentsil. Millele see konverents keskendus?

Konverentsil osalesid õpetajate coach’id kogu Teach for All võrgustikust. Konverentsi fookuses oli alustavate õpetajate toetajate coachinguuoskuste arendamine, uute oskuste praktiseerimine ja võrgustiku tugevdamine. Ehk lühidalt otsiti vastust küsimusele: kuidas algajat õpetajat parimal moel toetada.

Mida kujutab endast coaching? 

Coaching on inimeste professionaalset arengut toetav metoodika. Coach annab raamistiku ja pakub erinevaid meetodeid, mille abil coachee, antud juhul õpetaja, teadvustab oma tööalase olukorra ning otsib lahendusi. See on eesmärgistatud protsess efektiivsemalt tulemuste saavutamiseks. Refleksiooni käigus on oluline osa ka elu tasakaalu leidmisel, ikka selleks, et paremini oma õpilaste arengut toetada ja eeskujuks olla.

Missuguseid võimalusi pakub konverents meil, siin kasutusel oleva couchingu asetamiseks laiemasse konteksti?

Tõepoolest, kuna see on ülemaailmne võrgustik, siis saab kogemusi jagada oma rahvusvaheliste kolleegidega. Brasiilia ja Rootsi programmides on lähenemine cochingule sarnane NK omale, sest võetakse aluseks laiem pilt osaleja tegevusest ja olemisest, tema väärtusruumist. Näiteks väärtustav (ingl. k appreciative) lähenemine, mille kaudu toimub osaleja jõustamine.Aga Ameerikas alustatakse n-ö drillimisega, mis tähendab, et coach annab tagasisidet ühe osaoskuse kohta ning seda ka harjutatakse ning lihvitakse peaaegu täiuseni misjärel võetakse ette järgmine oskus. Näiteks on osaleja arengukohaks  täpse tagasiside andmine õpilasele ning coach aitab seda oskust harjutada.

Ka sina tegid seal ettekande. Millest sa rääkisid?

Mina tegin ettekande raamistikust “Universal Design for Learning” (UDL) ehk sellest, kuidas NK-s coach'id toetavad õpetajaid õpikeskkonna disainimisel. UDL on see, mida õpetaja klassis teeb, aga minu ettekanne keskendus sellele, kuidas coach'id oma õpetajaid julgustavad kujundama tunde nii, et iga õpilane tunnis saavutaks tulemuse.

Mida sa sealt kõige enam õppisid?

Kuna keskenduti õpetaja klassiruumi juhtimise ABC-le ja vastavate oskuste treenimisele, siis õppisingi kõige enam just seda, kuidas coach’ina neid oskusi märgata ja õpetajatega treenida. Asendamatu väärtusega oli kogemuste vahetamine teiste riikide toe juhtidega ja coach’idega.

Millist seal õpitud teadmist hakkasid sa kohe igapäevaellu rakendama?

Tõusis teadlikkus sellest, et algajal õpetajal on tihtilugu lisaks mõtteviisi kujundamisele ja laiemale pildile ka vajadus ühe oskuse rakendamist lausa n-ö drillida, mida ma ka eelpool mainisin. Mulle endale on “drill” pisut võõras, aga samas sain omal nahal kogeda, kuidas ka nii võib toimuda oluline muutus õpetamise kvaliteedis. Töötasime justkui kirurgi noaga lõigates. Üsna täpset tööd harjutades, konkreetset tagasisidet andes.Seda kõike integreerin Noored Kooli coachide koolitusse.

Miks on oluline sellisel konverentsil osaleda?

Sellisel õpikonverentsil on üks kvaliteet äratundmises, et Noored Kooli on oluline lüli ülemaailmses liikumises, et me muudamegi päriselt maailma meie lastele ja endile paremaks paigaks ja et erinevate rahvuste vahel on vaatamata erinevustele nii palju ühist, kui liigutakse ühise eesmärgi suunas.Samas on ka lihtsalt rõõm inimestest ja Noored Kooli nelja väärtusega kohtumine ühes maailma punktis, sest igal sammul oli tunda hoolimist, vastutuse võtmist, suurt õppimise tahet ja usku, et maailm muutub, kui muutume eelkõige meie ise.

Missuguse mulje jättis sulle Mehhiko?

Mehhikost puudus mul eelnevalt igasugune ettekujutus ja ootused ei olnud eriti kõrged. See kõik muutus, kui igal sammul kohtasin naeratavaid inimesi. Lisaks lopsakale lõunamaisele loodusele, soojale kliimale ja  päikesepaistele on just mehhiklased need, kes mulle oma sõbralikkusega muljet avaldasid. Mehhikos töötavalt ameerika kolleegilt sain teada, et võrreldes teiste Ladina-Ameerika riikidega on mehhiklastel väga tugev identiteet. Ilmselt on see eluterve uhkus oma maa ja rahva üle ka põhjus helguseks ja sõbralikkuseks.Mariell Raisma, Noored Kooli kommunikatsioonijuht

UudisedsuperadminComment