"Meie laste hea haridus on meie kõigi südameasi!", Kaie Metsla, Swedbank eraisikute panganduse juht

IMG_52032.jpg

Millised tunded ja mõtted sul oma haridusteega üldisemalt seostuvad?

Õppisin, sest õppimine oli au sees. Minu vanemad oskasid seda hinnata, tähele panna ja minu üle uhked olla. See oli mulle väga oluline.

Jaga meiega mälestust oma kooli ajast, mis räägib sellest, kuidas ühe õpetaja roll on Sinu elus olnud määrava tähtsusega.

Lõpetasin põhikooli. Tavapäraselt liikusid siis need, kes tahtsid keskkooli minna, edasi Pärnu koolidesse. Meie Audru kool oli kaks aastat tagasi laienenud ja saanud keskkooliks. Tegin otsuse, et jään oma kooli edasi ka keskharidust omandama. Samal aastal tuli keskkooli matemaatikaõpetajaks Arvo Press. Noor, energiline ja hea huumorimeelega õpetaja. Ta oli väga nõudlik koduste tööde osas ja karm kontrolltööde hindaja. Samas, tunnid tema käe all muutusid põnevaks ja elavaks. Matemaatika meeldis mulle esimesest klassist alates, aga õpetaja Pressi ühe õpilasena, tema õpetamismetoodikast inspireerituna, kasvas minu armastus mata vastu sedavõrd, et läksin Tartu Ülikooli rakenduslikku matemaatikat õppima.

Kellena sa täna töötad ja mis Sa arvad, millised otsuse ja valikud ning ka inimesed on Sind nii kaugele toonud?

Täna töötan Swedbank’is eraisikute panganduse juhina. Kaks inimest, kellel on oma roll minu tööalastes valikutes olnud, on Priit Perens ja Robert Kitt. Kui ma peaksin nimetama kolm loomuomadust, mis mind elus edasi on viinud, siis need on: töökus, positiivne ellusuhtumine ja otsutavates olukordades vastutuse võtmine.

Mis Sulle täna kõige enam Eesti hariduses korda läheb?

Ühe väikese inimese kujunemisteel on kaks olulist nurgakivi: kodu ja kool. Kodust saab laps kaasa väärtushinnangud, ema-isa armastuse ja turvatunde. Kui 6- ja 7-aastased asuvad kooliteele, siis saab nende esimesest õpetajast nende toetav kaasteeline. Seetõttu on väga oluline, et õpetaja armastaks lapsi, talle meeldiks töö, mida ta teeb ja ta oleks lisaks valmis andma endast ka veel killukese emotsiooni. Õpetaja on see, kes on lapsele autoriteet, tema tegutsemisest innustub laps. Õpetaja saab panna lapse silmad särama.

Kuidas tänased haridusprobleemid mõjutavad Eestit lähitulevikus?  

Tänaste haridusprobleemide mõju on suurem, kui me arvata oskame. Tooksin välja kaks olulist teemat: eesti keeles kirjutamise oskus ja konteksti ehk “loo” loomise oskus õpetaja poolt õpetatavale.

Milliseid probleeme Sa täna Swedbankis töötades näed, mis võivad olla seotud meie hariduse kvaliteedi ja väljakutsetega?

Meile nii praktikale kui ka tööle tulevad noored inimesed on väga targad ja innukad. Nad on olnud tublid õppijad ja nende silmaring on lai. Tänapäeva tohutus infokülluses on oluline, et noored oskaksid olulisi teemasid välja noppida ja õigete asjadega tegeleda. Selleks on neil vaja häid teejuhte nii põhikooli kui ka ülikooli. Rohked valikuvõimalused seavad otsuste tegemise ja vastutuse võtmise väga oluliseks juba varases koolieas. Reaalainete õppimine loob aluse loogilisele mõtlemisele ja mõtete struktureerimisoskusele. Võimekus õpetada nägema ja looma seoseid sündmuste põhjuste ja tagajärgede osas on kogu haridussüsteemi suur probleem.

Miks Swedbank nii suurelt NK programmile on selja taha astunud?

Swedbank on NK programmi toetanud selle loomisest alates. See teeb kokku juba üle kümne aasta. Selle aja jooksul on programmist koolidesse õpetajaks läinud üle saja õpetaja. Me näeme programmi tegevuse olulisust ja mõju.

Mida võidab Eesti? ettevõtja koostööst Noored Kooli programmiga Sinu arvates?

Esiteks, ettevõtjad  on ka ise lapsevanemad. Et iga ettevõtja saaks tegeleda rahuliku südamega oma ettevõtte juhtimisega, on oluline teada, et minu laps on hea õpetaja hoole all. Teiseks, NK kogukonnaga lävimine aitab end kursis hoida sellega, mis on haridusmaastikul hästi ja mida oleks võimalik reaalselt paremaks muuta. Kolmandaks, lapsed on väga uudishimulikud ja läbi NK koostöö on võimalik näidata lastele, millega just sinu ettevõte tegeleb ja milline on sinu ettevõtmise roll  ühiskonnas.

Mida sa soovid teistele ettevõtjatele ja ka riigi südamele panna haridusvaldkonnaga seoses?Meie laste hea haridus on meie kõigi südameasi.