NK kogukond nomineeris Harridele 14 inimest ja organisatsiooni

Noored Kooli osalejad auhinnasaajatele kaasa elamas

Noored Kooli osalejad auhinnasaajatele kaasa elamas

16. novembril 2019 tähistasime Noored Kooli 13. sünnipäeva. Tähistamiseks tunnustasime Harri-nimelise auhinnaga silmapaistvalt NK väärtusi (hoolivus, pidev õppimine, julgus võtta vastutust ning usk muutuste võimalikkusesse) kandvaid inimesi, organisatsioone ja algatusi. Kandidaate said esitada kõik Noored Kooli osalejad, vilistlased ja töötajad. Järgnevad auhindade kandidaadid koos kandidaadi esitaja põhjendusega.

Auhind "Hooliv Harri" 

Hooliv Harri antakse inimesele, organisatsioonile või algatusele, kes on eeskujuks hoolivusega: tegutseb lähtudes põhimõttest, et iga inimene on oluline ja eriline ning on suheldes igaühe vastu hooliv, märkab teisi ja paneb ennast enne tegutsemist nende rolli. 

1) (võitja!) Agne Kosk - Põltsamaa Ühisgümnaasiumi inglise keele õpetaja, NK 6. lennu vilistlane

Hooliva Harri kandidaadid Anna Smertina ja Agne Kosk

Hooliva Harri kandidaadid Anna Smertina ja Agne Kosk

Agne panustab aktiivselt Noored Kooli organisatsiooni – osaleb nõukogu töös, annab seminare, on ainetuutor ning mis peamine: teda võib tihti kohata ka suminatel. Agnel on head suhted nii NK osalejate kui oma õpilastega. Kuna Agne elab endiselt ühikas, on ta peaaegu kogu aeg oma õpilaste jaoks olemas, kuulab nende muresid ja rõõme, vajadusel suunab ja annab nõu. Samasuguse hoolivusega suhtub Agne ka Noored Kooli osalejatesse ja vilistlastesse. Agne siirus, heasoovlikkus ja hoolivus on omadused, mis teevad temast väga hea õpetaja, kuulaja ja sõbra.

2) Anna Smertina - Lasnamäe Gümnaasiumi loodusainete õpetaja, NK 12. lennu osaleja

Anna toetab noori õpetajaid, kes töötavad temaga samas koolis. Ta aitab leida inimesi, kelle abil probleemidele lahendus leida ja on vajadusel tõlgiks. Ta on koolis oma kolleegidele tõeline mentor, kes teeb seda oma vabast ajast ja tahtest, saamata selle eest mingit lisatasu. Muidugi on Anna ka väga hooliv õpetaja ja juhendaja oma õpilastele.

3) Harmi heaks - Harmi haridusselts

See haridusselts ja kogukond üritab päästa Harmi mõisakooli ja seisab oma tegevusega tegelikult kõigi väikeste maakoolide eest, sest nende eesmärk on tagada kvaliteetne ja kodulähedane põhiharidus igale lapsele! Täpsemalt saab nende tegevuse kohta lugeda SIIT

4) Karmen Maikalu - Põltsamaa Ühisgümnaasiumi psühholoog, Eesti Koolipsühholoogide Ühingu juht

Karmen on ligi kahekümneaastase töökogemusega koolipsühholoog (ja pereterapeut), kes julgelt ujub vastuvoolu üldises "lumehelbekese" diskussioonis ja astub välja selle eest, et iga õpilane võiks end koolis vaimselt turvaliselt tunda. Tema töö viljad on koolis silmapaistvad. Karmen leiab aega iga abivajaja jaoks ning suudab koordineerida keeruliste juhtumite lahendamist õpilase heaolu tagamiseks ka maakondadeüleselt. Ta on särav ja empaatiavõimet sisendav inimene, kes ennast pidevalt arendab ja ei karda oma kogemusi jagada. Üht tema hiljutist õpilaste heaolu eest seisvat arvamuslugu saab lugeda SIIT.

5) Svetlana Melnikova - Ehte Humanitaargümnaasiumi eesti keele õpetaja, NK 10. lennu vilistlane

Svetlana hoolib, et Eesti vene noortel oleks paremad suhtlemisoskused ja kvaliteetsem elu: lisaks sellele, et ta on väga hea ja innovaatiline eesti keele õpetaja, osaleb ta palju projektitöös oma õpilastega, nt noortekohtumiste projektis. Svetlana on ka oma kooli IKT guru ja õpetab teisi õpetajaid rohkem digiõpet rakendama.  


Auhind "Julge Harri" 

Julge Harri antakse inimesele, organisatsioonile või algatusele, kes on eeskujuks julgusega võtta vastutust: kes ei kohku kinnistunud süsteemide ees, on võtnud õpilaste arengu nimel vastutust, kaasa löönud, ära teinud ning leidnud võimalusi probleemide lahendamiseks. 

Julge Harri võitja Fee Tamm

Julge Harri võitja Fee Tamm

1) (võitja!) Fee Tamm - Meremäe Kooli direktor, NK 10. lennu vilistlane

Fee, kes NK osalejana läks tööle Eesti kagunurgas Setomaal asuvasse 36 õpilasega Meremäe Kooli, võttis nüüd vastu väljakutse asuda oma kooli juhtima. Fee on näidanud ennast tõelise "maa soola" ja kogukonna ühendajana, kes seisab oma õpilaste, kodukoha ja ühe väikese maakooli arengu eest. Näiteks eelmisel aastal pani ta kogukonna koos tegutsema, et koguda raha õpilaste reisiks Londonisse, mis oli paljude laste jaoks elu esimene välisreis. Sel sügisel osalesid nad kogu kooli ja külarahvaga maailmakoristuspäeval. Meremäe Kool on Fee eestvedamisel aktiivne osaleja noortekohtumiste projektis ja kuulub Ettevõtliku Kooli võrgustikku. Julgus võtta vastutust ei tähenda seda, et inimene ei tunneks hirmu - see näitab, et inimene suudab oma hirme ületada. Fee on seda näidanud igal sammul.  

2) LGBT+ õpilasi toetavad õpetajad ja koolitöötajad

LGBT+ noorte toetamine on täiskasvanute jaoks (liiga) sageli veel raske ülesanne ja seepärast peaks Julge Harri andma kõigile neile õpetajatele ja koolitöötajatele, kes pole kohkunud negatiivse poliittähelepanu vms ees, vaid on julgenud rääkida LGBT+ noorte muredest ja rõõmudest, võtnud vastutada LGBT+ noorte kiusamise lahendamise eest ja seisnud selle eest, et iga laps saaks tõesti hea ja turvalise hariduse, hoolimata oma orientatsioonist või seksuaalsusest. Auhinna võiks vastu võtma kutsuda Eesti LGBT Ühingu, kes on viinud läbi ka LGBT+ koolinoorte turvalisuse uuringu.

3) Margot Lillemägi - Noored Kooli värbamisjuht, 10. lennu vilistlane

NK 10. lennu vilistlane Margot võttis julgelt vastu uue väljakutse ja asus sel suvel juhtima NK värbamismeeskonda. Värbamisel on NK programmis tohutult oluline ja vastutusrikas roll - tuleb leida üles kõik need sajad vinged kandidaadid ja neid veenda, et NK programm on parim asi, millega oma elu (vähemalt) järgnevaks 2 aastaks siduda. Ilma tugevate kandidaatideta muutuksid ülejäänud programmi osad mõttetuks. Margot juhib NK värbamist esimest korda ja on teinud juba läbi aegade parima tulemuse - sügisesel kandideerimisperioodil esitas avalduse 146 kandidaati. Margot on julge ja töökas ja äge! Tema eestvedamisel jõuavad Noored Kooli õpetajad veel rohkemate õpilasteni kui varem.

4) Noorteühing Willoferid - Villevere hariduseksperimendi tegijad

Willoferid teevad oma noorterühmitusega juba kolmandat suve Villevere hariduseksperimenti, mis kujutab endast 10-päevast enesearengu- ja haridusteemalist laagrit noortele. Nende eesmärk on luua Villevere koolimajja ka hariduskeskuse "Loovik". Nad tegutsevad selle nimel, et noorte hääl ja nende mõtted seoses haridussüsteemiga jõuaksid kaugemale kui meile praeguses koolis seda võimaldatakse. Loe neist lähemalt SIIT ja vaata teleuudist SIIT.   

Auhind "Muutuste Harri" 

Muutuste Harri antakse inimesele, organisatsioonile või algatusele, kes on eeskujuks usuga muutuste võimalikkusesse: kel on kõrged ootused õpilastele ja iseendale ning kelle teod kannavad mõtteviisi: iga laps suudab ja muutus algab minust. 

Muutuste Harri nominendid: Laura asendusõpetajate vahendamise programmist ja Helen Sabrak

Muutuste Harri nominendid: Laura asendusõpetajate vahendamise programmist ja Helen Sabrak

1) (võitja!) MTÜ ASÕP - asendusõpetajate vahendamise programm

ASÕP pakub koolidele süsteemi asendusõpetajate leidmiseks vähese aja- ja energiakuluga. Kui seni jäid põhiõpetaja puudumisel tunnid sageli ära või pidid neid asendama teised õpetajad, kelle töökoormus selle tõttu kasvas, siis tänu ASÕPile saab kvaliteetse asendustunni anda kõrgharidusega asendusõpetaja, kes toob lisaks tavapärasesse kooliellu ka vaheldust. Tänaseks on nende abiga asendatud umbes 5000 tundi. Lisaks on ASÕPil väga hea koostöö NK programmiga - mitmed asendusõpetajad kandideerivad NK programmi ning juba väljavalitud NK osalejad käivad enne programmi algust asendustunde andmas. Lähemalt saab lugeda SIIT.

2) Helen Sabrak - Avatud Kooli direktor, NK 3. lennu vilistlane

Helen teeb midagi väga olulist meie ühiskonna jaoks integratsiooni aspektis - Avatud Kool on keskendunud kahesuunalisele keelekümblusele ja kogu nende koolikultuur ja -korraldus toetab tõelist kogukondade lõimumist. Kakskeelne õpe on äge ja meie hariduse tulevik! Avatud Kool Heleniga eesotsas on seega teistele koolidele suunanäitajaks. Lähemalt saab lugeda näiteks SIIT.

3) Suvemäe Kool - Tallinna Kunstigümnaasiumi kooliosa

Tallinna Kunstigümnaasium avas sel sügisel uue kooliosa, mis tegutseb demokraatliku hariduse põhimõtetel. See tähendab näiteks, et õpilased õpivad oma huvist lähtuvalt kooliastmerühmades (tavapäraseid klasse ei ole); õpilased otsustavad oma õppeprotsessi, -sisu ja -viisi üle ise (ennastjuhtiv ja personaliseeritud õpe); iga õpilane seab eesmärke oma õpiteele ja reflekteerib saavutatut jne. Sealjuures toimub see kõik tavalises munitsipaalkoolis, alludes riiklikule õppekavale ja välishindamisele. Lisaks Suvemäe Kooli algatusele on koolijuht Mari-Liis Sults vaid mõne õppeaastaga viinud oma koolis sisse väga palju teisi muutusi, mis aitavad kaasa uue õpikäsituse rakendumisele (nt huvitunnid, õpetajate huvipõhised ainesektsioonid, kogukonna kaasamise projekt jne). Suvemäe Koolist saab lähemalt lugeda SIIT ja SIIT.

Auhind "Õppija Harri" 

Õppija Harri antakse inimesele, organisatsioonile või algatusele, kes on eeskujuks pideva õppimisega: leiab õppimisvõimaluse igast kogemusest, analüüsib oma tegevuste mõju ja teeb neist järeldusi ning kasutab ebaõnnestumisi tulevaste õnnestumiste mootorina.

Üks Õppija Harri võitjatest, Helene Uppin

Üks Õppija Harri võitjatest, Helene Uppin

1) (võitja!) Hanna-Liis Kaarlõp-Nani, Helene Uppin ja Triin Ulla - NK vilistlastest TLÜ kasvatusteaduste doktorandid

Need kolm NK vilistlast tahavad mõista asjade tuuma ja minna hariduses süvitsi - nad on võtnud ette doktoriõpingud, et saada tõelisteks kasvatusteaduse ekspertideks. Hanna-Liis Kaarlõp-Nani (NK2) uurib Mare Oja juhendamisel vastuoluliste teemade õpetamist ajaloos. Helene Uppini (NK3) doktoritöö teemaks on "Õppimise sotsiaalsed ja emotsionaalsed aspektid probleemide lahendamisel avatud

õpikeskkonnas" ja juhendajaks Inge Timoštšuk. Triin Ulla (NK6) uurib Katrin Poom-Valickise juhendamisel seda, mis mõjutab õpetajaid efektiivselt rakendama eneseregulatsioonioskuste arengut toetavaid tõenduspõhiseid praktikaid. Nad panustavad ka TLÜ õpetajakoolituse arendamisse ning innustavad tänaseid ja tulevasi õpetajaid olema pidevad õppijad.

2) Noored Kooli 12. lend

NK 12. lend on tõestanud end pidevate õppijatena, kes ei kohku tagasilöökidest. Nad olid esimesed, kelle linnalaager toimus Narvas, mis tähendas, et juba päris oma NK teekonna alguses pidid nad ületama terve laviini väljakutseid, olema tohutult kiired õppijad ja kohanejad ning samal ajal tulema toime sellega, et ka NK meeskond oli uues ja veidi tundmatus olukorras. 12. lend hoidis kokku, toetas üksteist ja sai Narvas suurepäraselt hakkama! Oma teisel NK aastal teevad nad samuti midagi, mida varasemad lennud pole teinud - viivad ise läbi oma praktikaseminare, mis tähendab, et nad juhivad ise meeskonnana oma õppimist ning on üksteisele juhendajateks.

Palju õnne kõigile!

Margot Lillemägi