Õpetaja on multitööriist, kes teeb kõik arusaamatu arusaadavamaks - 17. lennu osaleja Herdo Kala kirjutab õpetajatöö nõudmistest
Herdo Kala on Noored Kooli 17. lennu osaleja ning õpetab Haljala Koolis ajalugu.
Õpetamine on imelihtne! Seda ütles mulle üks kogenud õpetaja aasta tagasi, kui ma hakkasin mõtlema õpetajakarjäärile. See lause on minu peas keerelnud tükk aega ja ma ei suuda seda peast välja visata
Olen olnud viimased viis aastat sõiduõpetaja ja nüüd, umbes pool aastat tagasi, otsustasin hakata päris õpetajaks. Alustasin oma teekonda erinevate koolitusprogrammide otsimisega ja lõpuks sain sihi seatud Noored Kooli suunas. Nüüd, umbes kuus kuud hiljem, olen ajalooõpetaja Haljala koolis ja õpetan 5.-9. klassi õpilasi. Esimesed kuud on läbi ja kaks kuud on jäänud aasta lõpuni.
Mulle meeldib õpetada. Naudin protsessi ja mulle meeldib õpilaste „Ahhaa hetk“, kui nad saavad aru, mida neile seletan. Õpetaja on nagu multitööriist. Pean end tegema õpilastele sobivaks. Iga õpilane on omanäoline ja minu ülesanne on olla see, kes teeb kõik arusaamatu õpilastele arusaadavamaks. See on teinud minust ka väga hea Aliase mängija! Üritan seletada asju nii nagu ma tahaksin, et asju minule selgitatakse. Pean kohati olema ka väga loov. Õpetamine toob minus välja oskused ja omadused, mida ma ei arvanud endal olevat.
Minu enda põhikooli- ja gümnaasiumiaeg sai läbi kümme aastat tagasi ja õpikäsitlus on selle ajaga muutnud. Minu kooliajal oli palju loengutüüpi tunde. Õpetaja luges teemat ja meie tegime märkmeid. Hiljem tuli teadmiste peale töö. Tänapäeval enam nii ei õpetata. Olulisemad on sotsiaalsed väärtused, koostöö, info analüüs ja õpetamine läbi käeliste tegevuste. Seda üritan ka oma õpilastel näidata. Õppimine on äge ja kool ei pea olema piinapink!
Olen teinud koos õpilastega kivikirveid, telefonimänge, Kahooti, slaidiesitlusi, meeme, loenguid – seda kõike ainult selle nimel, et nemad õpiksid ja naudiksid õppimisprotsessi. Mul on õpetamises palju eeskujusid, nii noori kui ka kogenud kolleege, ja ma analüüsin pidevalt nendega koos parimad tehnikaid ja meetodeid õpetamiseks.
Mu kaheksanda klassi õpilased tegid endale õpiku põhjal kordamisküsimusi. Arutasime küsimused õpilastega läbi ja nad tõid need hiljem mulle ülevaatamiseks. Üks neiu kirjutas lisaks: „Õpetaja Herdo on megaäge! Mulle meeldivad tema tunnid, kuna ta läheneb asjale hoopis teistmoodi, kui teised õpetajad. See viis, kuidas õpetaja Herdo läheneb teemale, on huvitav ja päriselt tekitab tuju ajalugu õppida. Eelnevalt ma seda tundi ei nautinud.“
Selline tagasiside on ehe ja siiras. Lapsed on filtrita. Minu kogenud kolleeg ütles, et kui õpilased ütlevad sulle, et tund oli normaalne, siis pidi hea tund olema.
Ka teised õpetajad käivad minu juures uurimas, mida ma õpilastega teen, et nad pidevalt räägivad minu tundidest. Seletan siis kolleegidele ja näen, et ka nende silmad löövad särama,
Õpetamine ei ole imelihtne, kuid see on väärt amet. Kunagi ammu ütles mulle mu klassijuhataja, et iga inimene peaks tegema seda, mille jaoks ta on loodud ja mulle ausalt öeldes tundub, et õpetamine on see, mille jaoks mind on loodud.
Hea lugeja, kui sa veel kahtled ja ei tea, kas hakata ka õpetajaks, siis ma annan sulle soovituse. Proovi ära ja ära muretse. Naudi protsessi ja pea meeles, võibolla on just see amet, mille jaoks sa oled sündinud ning sa lihtsalt veel ei tea seda.