19. lennu osaleja Triin Liik: 100 päeva õpetajana
Triin Liik on Noored Kooli 19. lennu osaleja ning õpetab Kuristiku Gümnaasiumis eesti keelt ja kirjandust.
Noored Kooli 19. lennu osaleja Triin Liik
Esimesed sada päeva õpetajana on olnud minu jaoks intensiivne, õppimist täis ja ka proovile panev teekond. Kuigi olin õpetajaametist palju kuulnud ning ette valmistunud, sain kiiresti aru, et tegelikkus on midagi hoopis muud kui teooria. Iga päev toob kaasa uue väljakutse, aga ka uue võimaluse kedagi toetada, inspireerida või aidata mõista midagi, mis enne tundus keeruline.
Esimesed sammud: ootused ja tegelikkus
Alustava õpetaja igapäevased tunded on elevus ja ärevus üheaegselt. Mul oli tugev visioon, kuidas end tõestada ning kuidas anda õpilastele edasi teadmisi parimal võimalikul moel. Teoorias oleme kõik tugevad ja teame, et õpetaja töö ei piirdu tunni andmisega. Kui aga reaalsus kätte jõuab, on tegelikkus midagi muud. Õpetaja amet hõlmab suhtekorraldust, klassi juhtimist, individuaalset lähenemist, konfliktide lahendamist ning pidevat eneseanalüüsi. Ootused ja tegelikkus ei ole alati kooskõlas, kuid just ongi kõige põnevam ja väljakutsuvam osa selles töös. Sa pead olema valmis ootamatusteks. Alustava õpetaja pea töötab kogu aeg nagu koorelahutaja.
Kõige suuremad väljakutsed
Suurimaks proovikiviks osutus klassi distsipliini hoidmine ja õpilastes huvi äratamine teema vastu, nende kaasamine. Ja seda igapäevaselt siiamaani. Suhete loomine ja hoidmine on pikaajaline protsess. Tean ja mõistan nüüd, et distsipliin ei tähenda vaikust, vaid vastastikust austust ja turvatunnet. Pean õppima, kuidas olla samal ajal õiglane ja järjekindel, ent siiski toetav ja inimlik. Teine väljakutse on ajaplaneerimine – tööpäev ei lõppe siis, kui astun koolimaja uksest välja, vaid jätkub kodus järgmise päeva tunde planeerides ja üle vaadates. Õpin siiani, kuidas leida tasakaal ja süsteemne tööviis.
Õnnestumised ja rõõmud
Kõige enam pakuvad rõõmu hetked, kui õpilased naeratavad mulle koolimaja peal ja teretavad ning kui näen õpilastes arengut ja julgust eksida, sest läbi eksimuste õpime. Õpetajale annab motivatsiooni õpilane, kes esialgu ei julgenud vastata, kuid nüüd tõstab käe, või keegi, kes pärast mitut ebaõnnestumist lõpuks mõistab keerulise teema olemust – need on hetked, mis annavad jõudu edasi tegutseda.
Samuti olen kogenud, kui tähtis on hea koostöö kolleegidega. Kogenud õpetajate nõuanded ja toetus on olnud hindamatu väärtusega. Usun siiralt, et toetav juhtkond ja toetavad kolleegid on kõige tähtsam osa alustava õpetaja teekonnal. Kui see on puudulik, ei pea alustav õpetaja kaua sel teekonnal vastu. Ja minul on sellega sajaga vedanud, olen iga päev siiralt tänulik.
Õpetajana kasvamine
Need sada päeva on õpetanud mind nägema õpetajatööd laiemalt: see pole pelgalt teadmiste jagamine, vaid suhete loomine, väärtuste kujundamine ja eeskujuks olemine. Olen õppinud kuulama, märkama ja vajadusel muutma oma lähenemist. Iga tagasilöök on olnud õppetund ning iga õnnestumine tõestus, et olen õigel teel.
Edasised mõtted ja eesmärgid
Tunnen, et olen selle 100 päeva jooksul rohkem õppinud kui kogu ettevalmistusperioodi jooksul. Edaspidiseks eesmärgiks on leida veelgi tõhusamaid viise õpilaste kaasamiseks ning säilitada kirg ja pühendumus, mis mind selle elukutse juurde tõi. Sest iga päev on uus võimalus teha midagi paremini – ka siis, kui eelmisel ebaõnnestusid.