19. lennu osaleja Katrin Jaaksoo: esimene veerand koolis – võimalus näha suuremat pilti
Noored Kooli 19. lennu osaleja Katrin Jaaksoo
Katrin Jaaksoo on Noored Kooli 19. lennu osaleja ning õpetab Merivälja Koolis eesti keelt.
Esimesed koolinädalad on kindlasti tähenduslikud, sest sammud argielust kooliellu on nagu astumine ühest maailmast teise. Kõigil on oma nägemus sellest, kuidas koolis õppimine toimub, mida kujundavad ka isiklikud kogemused õpilase või lapsevanemana. Värske õpetajana koolimajja astudes avaneb aga täiesti uus vaatenurk.
Õpetajaamet ei piirdu klassiruumis õpilastele aine õpetamisega, vaid sarnaselt enesearengu treeneriga juhendab õpetaja õpilasi isiklikul arenguteel. Tundi planeerides tuleks õpetajana nihutada oma mõttemaailma piire, vajadusel astuda välja õpiku seatud raamidest, et lisaks ainealaste teadmiste omandamisele oleksid toetatud õpilaste õpioskused, vastutuse võtmine oma valikute tegemisel ja eesmärgi saavutamisel. Vilumuste ja tulemuste saavutamine on järjepidev protsess. Erinevate ühiskondlike muutuste ja mõjutuste foonil tuleb olla spontaanne, osata tähelepanu suunata, märgata ja reageerida. Tunnustada igapäevaselt käitumist, mis on edasiviiv. Samuti tuleb mõista, et otsustada saab alati asjaolude piires, mis on antud hetkel nähtavad.
Õpetaja Katrin Jaaksoo Noored Kooli Narva keelelaagris
Õpetajana on võimalus näha, et koolilapsed ei ole vaid õpilased, nad on isiksused, kellel on elu ka väljaspool kooli. Neil on perekond, sõbrad ja huvigrupid, ideed ja tegevused, mis ei ole kooliga seotud, kuid on mitmekülgseks arenguks samuti olulised ja vajalikud. Õpetaja saab olla lüli leidmaks kooli ja kodu ühisosaks võimalusi, et õpilastel saaksid seosed isikliku elu ja varasemate teadmistega tekkida, uus info kinnistuda ja maailmavaade avarduda.
Õpetajaameti mõjuvälja ulatus ei piirdu aine, õpilaste ja kooliruumiga, vaid elukutse tuleb ka õpetaja isiklikku ellu kaasa. Iseõppiva õpetajana tuleb aega panustada seminaridele ülikoolis, lisaks iganädalaselt teha ettevalmistusi ainetundideks ning hinnata sadade õpilaste töid. Kogu võrgustik, kolleegid koolis ja ligikaudu 190 uut õpilast loovad pidevalt ristuvaid ühendusi. Välismaailma impulsid on kasulikud peegeldused iseenda tundmaõppimisel ja arengutee jälgimisel.
Uus elupeatükk rullub lahti päev-päevalt. Usaldades neid hetki, mida elu külvab, ja proovides näha võimalusi takistuste asemel, saab kasvamisprotsess luua uusi imelisi perspektiive. Olen avatud ning põnevil, millised seninägematud taipamised minuni avanemas on.