Mida vajab õpetaja, et iga laps saaks väga hea hariduse?

51359018073_367debdd4a_o+%281%29.jpg
 

17 aastat tagasi sai Noored Kooli programm ellu kutsutud just sellist olukorda ette nähes, milles end tänasel Eesti haridusmaastikul leiame: uusi õpetajaid ei ole nii palju juurde tulemas, kui koolides tegelikult vaja on ja kui kooli jõutakse, siis ei jääda sinna pikemalt pidama. Näeme, et põhjused, miks õpetajad kooli ei jõua, on sarnased nendega, miks 22.01.2024 algas õpetajate streik. Otsime Noored Kooli osalejate, vilistlaste ning partnerkoolide meeskondadega neile ka pidevalt lahendusi.

 
 

See, kuidas töötaja end ükskõik millises organisatsioonis töötades tunneb, on suuresti selle organisatsiooni juhi kätes. Kuna kool koosneb peamiselt suhetest erinevate inimeste vahel, on väga oluline, et kooli juhtkond omaks tänapäevaseid teadmisi inimarengu toetamisest. Kuigi näeme, et paljudel Eesti koolidel on kvaliteetse ja avatud koolikultuurini veel palju minna, oleme suure rõõmuga märganud edusamme Noored Kooli partnerkoolide juhtimises, kes on enda strateegiliseks eesmärgiks seadnud nii õpilaste kui ka õpetajate arengu toetamise.

Õpetaja töö hõlmab väga paljusid aspekte, alates tundide andmisest, õppetöö ettevalmistamisest ja selle kontrollimisest kuni laste nõustamise ning kolleegidega koostöö tegemiseni välja. On väga oluline, et õpetajate töökoormus oleks tasakaalus, et nad saaksid tagada kvaliteetse õpetamise ja samal ajal säilitada enda heaolu ja professionaalse arengu. Selleks vajab õpetaja ressursi planeerimis- ja läbirääkimisoskusi. Juhtkond peaks seadma realistlikud ootused õpetajate töökoormusele ning vajadusel kaaluma täiendava toe pakkumist. See nõuab ka koolipidajalt mõistmist rahastamismudeli osas ning koolijuhi oskust tõhusalt värvata ja hoida personali, et töökoormus ei kasvaks liigselt asenduste tõttu.

Jätsime selle punkti täiesti teadlikult kolmandale kohale, sest kui ei ole täidetud kahe esimese punkti tingimusi, siis ei pruugi õpetaja tunda rahulolu ka väga suurest palgast. Palk on samas väga oluline aspekt, sest see peab olema kooskõlas õpetajate haridustaseme, kogemuste ning vastutuse tasemega. Praeguses turumajanduslikus olukorras, kus magistriharidusega õpetaja saab kõrgemat palka muudel elualadel, kui hariduses töötades, oleme sattunud õpetajate järelkasvu kriisi.

 
 

Õpetajad vajavad tuge ja toetavat keskkonda mitmel erineval tasandil, eriti olukorras, kus nende töökoormus on suur, juhtkond ei mõista nende väljakutseid ning palk ei vasta nende haridustasemele. Eelpool välja toodud aspektid on vast selle juures kõige olulisemad, kuid kindlasti mitte ainukesed. Veel tuleks tähelepanu pöörata, et õpetaja saavutusi ning pingutusi märgataks ning tunnustataks, et neil oleks piisavalt kutsealaseid arengukohti, et nad oleksid soovi korral kaasatud kooliga seotud otsustusprotsessidesse ning et neil oleks võimalus saada psühholoogilist tuge.

Kõike seda selleks, et meie praegused ja tulevased lapsed saaksid väga hea hariduse!

Kui eelpool nimetatu Sind kõnetab ning tunned, et tahaksid kaasa lüüa selliste muutuste elluviimisel, siis oled sattunud õigesse kohta - Noored Kooli kahe-aastane programm on mõeldud just hariduse eestvedajatele!