Mängu jõud – Game club’i koolitus Aleksei Raziniga7 minuti lugemine

Juba harjumuspäraseks saanud Noored Kooli talvepäevad otsustati asendada lendude meeskonnatunnet tugevdavate koolitustega ja vilistlastega kohtumiseks luua uus formaat – teemaõhtud (midagi sarnast kandsid endas ka Ajutrusti kohtumised) ja kohvikuõhtud. Niisiis sõitis 6. lend 4-5. jaanuaril Piret Bristoliga Narva-Jõesuusse, et mõtestada oma rolli grupiliikmena ning 7. lend koos Aleksei Raziniga Söesauna tallu, et üheskoos lahti muukida mängu jõud. Sellest viimasest tuleb pikemalt juttu ka käesolevas postituses.

Põhimõtteliselt õppisime me, kuidas disainida õppetöös kasutatavaid mänge. Sisuliselt tuleb esmalt välja mõelda, mis teemal mängu sa vajad, seejärel sõnastada kogemused, mida osalejad mängu kaudu peavad saama. Vähem-oluline pole ka mõtiskleda teemal “mida ütleb osaleja, kui ta on saanud vajaliku kogemuse?”

Sisseelamine - projekti elluviimine. Kõige paremal pool istub Aleksei.

Tutvustan lühidalt nelja suurepärat mängu, mida meie 7. lennu osalejad koos Anita, Marguse ja minuga (Helene) välja mõtlesid. Lähemalt oskan rääkida esimesest mängust, sest olin selle grupi liige. Kõiki mängude taha jäävaid nippe ja saladusi ma ei avalda, selleks peate Game clubi koolitama kutsuma!

 Netis nutikas või nuta natike

Mängu mõte on kasvatada õpilase teadlikkust virtuaalses maailmas käitumiseks.

I Sissejuhatav mäng (welcome zone) on “Laik!” Laigist on 2 versiooni:

* Mänguruumi sisenedes saavad osalejad korralduse “laikida” elemente teiste inimeste juures (“laikimiseks” tuleb astuda inimese juurde, võtta kinni tema kampsuni varrukast või patsist – sellest, mis meeldib – ja öelda “laik!”)

* Rohkem ettevalmistust nõudev teisend: mänguruumi on kleebitud Facebooki postitused – pildid, säutsud jmt – ning kleepsude või markeriga saavad mängus osalejad (vaikides) anda oma hinnangu. Võimalik on “postitusi” “laikida” (= see meeldib mulle, see on naljakas/huvitav), “raporteerida” ( = see ei tohiks olla Facebookis! See on solvav, alandav või muul moel sobimatu) või eirata (= see on igav või mõttetu).

 II Verbaalne ice-breaker “YOLO!”

Grupi liikmed saavad endale paberi ja vildika. Märguande peale peavad nad leidma paarilise ja suhtlema temaga vabal teemal ainult emotikone ( 🙂 🙁  jne) ja lühendeid (lol) kasutades, pärast järgmist märguannet võivad nad suhelda tavalise kõne abil. See järel analüüsitakse kogemust ringis. Kuidas erineb “pärissuhtlus” lühenditega suhtlemisest?

Mängust saadavad kogemused on neljas kastis. Punasega on lisatud hinnangud, mida osalenud õpilased võiksid õnnestunud mängu järel esitada. Kogemused on tähistatud tähtedega, mille järgi parempoolselt jooniselt saab teada, milline mäng milliseid kogemusi pakub.

III füüsiline ja/või loov ice-breaker “Sõnumitooja”

Mängu läbiviija valmistab ette lipikud vestlusteemadega. Nt. “ma olen mures, sest mu kassil on igemepõletik” või “mulle meeldib metsavaikus.” Inimesed käivad läbisegi ruumis ringi, märguande peale, peavad nad toolidelt või laualt võtma lipiku vestlusteemaga (valdavalt igas voorus 1-2 teemat), lipikule on peale kirjutatud ka “A” või “B” – A-d peavad leidma paarilise, kelle lipikule on kirjutatud B ja vastupidi. Mängujuht annab juhised, kuidas oma sõnumit (“mulle meeldib metsavaikus”) edastada. Variandid: paarilised räägivad seljad vastamisi, paarilised kasutavad kõneks ainult žeste, paarilised peavad ette kujutama, et on teine teisel pool teed (vähemalt 5 sammu kaugusel) ja peavad üle tee hõikudes sõnumit edastama (A: sa meeldid mulle väga, B: ma tahaks sinult raha laenata). Erinevaid võimalusi sõnumi edastamiseks on lõputult…

IV Paaris ja/või grupimäng “Minu kohta räägitakse…”

Selle mängu mõte on anda õpilasele võimalus piiluda anonüümse kommentaatori mõtetesse. Mängu juht loeb ette uudise kollasest meediast (nt. mõni staar, ütleme Tuntud Laulja, keda on pildistatud imelikus poosis ja koledates riietes vmt), seejärel palub mängujuht kirjutada osalejatel kommentaar, mida nad postitaksid netiportaalis loo juurde. Seejärel ütleb mängujuht, et uudis rääkis tegelikult sinust endast – sina oledki see Tuntud Laulja. Seejärel pead käima ringi ja rääkima teistele mängijatele, et “minu kohta räägitakse…”   ja edastama sõnumi, mis sa enda kohta kirjutasid(nt. “minu kohta räägitakse, et ma ei oska üldse laulda ja kannan koledaid riideid”). Seejärel loeb mängujuht ette uue uudise kollasest meediast ja mängijatele antakse uuesti võimalus kommenteerida ning jagada seda, mida nende kohta räägitakse.

V Elumäng “Öökullimäng”

Mängu mõte on näidata, et iga interneti allikat ei saa võtta puhta kullana ja mõnikord võib tõde erineda esmapilgul tõe pähe esitatud informatsioonist 180 kraadi. Vanemate õpilastega saaks mängu kasutada ka nt. loodusteadustes selliste teemade puhul, kus leidub palju vandenõuteoreetikuid ja kodukootud teadjamehi (a’la vaktsineerimine), kes oma demagoogilise argumentatsiooni ja puudulike teadmistega väärarusaamu külvavad.

Mängu alguses saavad gruppidesse (3-5 inimest) jaotatud osalejad kommentaarid mingist sündmusest ja peavad selle info põhjal lavastama loo. Lood tuuakse ettekandele. Seejärel saavad samad rühma samade lugude kohta lisainfot – tasakaalustatumaid allikaid – ning lavastavad sama loo uuesti. Sellele järgneb analüüs kogu rühmaga (klassiga).

Mina hoolin

Mängu mõte on panna lapsi mõtlema, miks nad midagi teevad – rääkida hoolivusest ja vastutustundest.

Kuidas sünnib mäng?

Algklassidele mõeldud mäng, mis räägib vastutustundest.

 

Õpetaja? Pole kindel? Tule proovi!

Selle mängu mõte oli valmistada tulevasi Noored Kooli osalejaid ette kooliks ja kogu programmi kogemuseks. Sisseelamiseks ja enda motivatsiooni testimiseks lastakse mängijatel planeerida tunde, rääkida õpetajatest, kes neid enim mõjutanud on ja tunda, mis tunne on olla tähelepanu keskpunktis (nö kogukonna avaliku elu tegelane).  Selle mängu õppetund osalenutele oli kindlasti palju suurem kui siia päevikusse mahub kirjutada, jäägu see nende teada, kes olid kohal.

Väga kaval viis piirata inimeste lobisemise tungi – liiva kell, või antud juhul vee anumad, seavad avaringis selged piirid igale tutvustavale sõnavõtule! “Matrikulatsiooni”mängu avaringis rääkisid mängijad oma parimatest õpetajatest. 

Mängu ülesehitus: väljast sisse poole toimub mängijate häälestamine kõige pikema "elumängu" suunas. Sarnaselt olid üles ehitatud kõik mängud.

Kus on su juured?

Juurte mängu mõte, on anda noorele võimalus mõtestada ja väärtustada oma kodu- ja perelugu. Kõige meeldejäävam osa oli tõenäoliselt just pildilt paistev võrgustiku mäng. Esimene mängija kirjeldab ennast ja seletab, et kõik ülejäänud ringis seisvad mängijad, on tema sugulased. Ülejäänud osalejate ülesandeks jääb mõelda välja enda sugulussuhe esimese mängijaga… Kui ring saab täis hakkab lõngakera mööda võrgustikku samas suunas tagasi liikuma ning nüüd peab igaüks ütlema, miks ta on selles suguvõsas väärtuslik – mida ta anna juurde? Lõnga asemele saab lugu ja kogemus, mille mängijad omandavad on eelkõige see, et kõik suguvõsa liikmed, ükskõik kui kauged, on mingil moel meiega seotud ja olulised.

Seda mängu on kasutatud juba ka 6. lennu praktikaseminaris (õigemini ühte selle mängu teisendit). Mida muud see Noored Kooligi on kui üks suur võrgustik, mis mõnikord oma jagatud emotsioonide ja elamustega temperamentset itaalia perekonda meenutab...

Suur tänu Alekseile teadmiste ja elamuste eest ja 7. lennule, kes hoolimata peale suruvast III veerandist hoidis sädet silmis!

Helene

*NK õppimiskoht oli kindlasti see, et vahetult enne uue veerandi algust kahepäevase koolituse korraldamine tekitab ükskõik kui positiivsest eelhäälestusest osalejates stressi. Loodetavasti me demonstreerime edaspidi, et oleme õppiv organisatsioon ja paigutame vaimujõudu nõudvad koolitused parematele positsioonidele.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga